Digitalna transformacija nije laka, a sa druge strane, ona predstavlja budućnost poslovanja. Studija Mordor Intelligence-a iz 2020. procenjuje digitalnu transformaciju na 263 milijarde dolara, a predviđa se da će dostići 767 milijardi dolara do 2026.
Ako se opremite sa nekoliko ključnih veština, vaša kompanija će imati mnogo veće šanse za uspeh
Digitalna transformacija može uključivati mnoge stvari, bilo da se radi o automatizaciji procesa, novom veb-sajtu, poboljšanom korisničkom iskustvu ili migraciji na cloud, piše Zdnet portal. Ali koje veštine su vam potrebne da biste postigli uspešnu promenu u celoj kompaniji?
Digitalna pismenost
Pre svega, radnici treba da poseduju osnovni nivo digitalne pismenosti da bi uspešno sproveli digitalnu transformaciju. U zavisnosti od industrije, digitalna pismenost može da se kreće od osnovnog znanja o Microsoft Suite-u do razumevanja računarstva u cloudu. Potreba za ovom veštinom je u svim kompanijama. Profesor sa Harvardske poslovne škole Cedel Nili ističe da je digitalna pismenost u skladu sa osnovnim principom lingvistike. „Često se pozivam na pravilo od 30%; pozajmljeno iz proučavanja jezika, kada se primeni na digitalnu pismenost, ono diktira da cela kompanija mora da bude, barem, na bazi od 30% pismenosti kako bi se kretala u novom digitalnom pravcu efektivno.“ Naravno, neophodnost digitalne pismenosti samo se povećava na nivoima rukovodećeg položaja. Podsticaj leži na liderima kompanija da poseduju i podstiču digitalnu pismenost. Lideri koji su digitalno pismeni biće bolje opremljeni da odgovore na jaz između rukovodilaca i zaposlenih – bilo da se radi o percepciji digitalnih promena ili jednostavno o realnosti kalibra arhitekture podataka – što veoma često doprinosi neuspehu digitalne transformacije.
Analitika podataka
Kompanije često postaju žrtve obilja podataka i bore se da analiziraju i izvuku zaključke iz skupova podataka. Stručnost u analizi podataka – koja obuhvata vizuelizaciju i čišćenje podataka, kao i tehničke veštine kao što su MATLAB, Python i R – su od najveće važnosti za obradu podataka i njihovo korišćenje na način koji je i dozvoljen i produktivan. Korisnost veština analize podataka u današnjoj ekonomiji je lako pratiti: Američki biro za statistiku rada predvideo je snažan rast, predviđajući da će oblast nauke o podacima rasti za oko 28% do 2026. godine – daleko iznad proseka. Ovaj rast je potkrepljen ranijim podacima: Fortune-ov izveštaj otkriva globalnu vrednost tržišta rada od 231,43 milijarde dolara za analitiku podataka, što je povećanje od 10,6% u odnosu na brojke iz 2020.
Digitalni marketing
Nema smisla pojednostaviti procese kompanije i kreirati poboljšani proizvod putem digitalne transformacije ako krajnji proizvod nije u stanju da efektivno dopre do baze potrošača. Marketinške veštine su od suštinskog značaja za angažovanje vaše baze kupaca i obezbeđivanje finansijskog uspeha proizvoda. Danas je marketing dominantno digitalan – pa će stručnost u oblastima kao što su search engine optimizacija, email kampanje i društveni mediji omogućiti kompanijama da uspešno prikupe i iskoriste povratne informacije kupaca, promovišu svoj proizvod i, što je najvažnije, povedu kupce na put digitalne transformacije sa sobom. Na kraju krajeva, nakon digitalne transformacije, korisnici takođe moraju da budu edukovani o tome kako najbolje iskoristiti prednosti novog proizvoda. Širom sveta, kompanije su svesne važnosti marketinga u digitalnom dobu. Prema emarketer.com, potrošnja na digitalni marketing, posebno u okviru oglašavanja, porasla je za 17% na 333 milijarde dolara globalno u 2021. godini.
Sajber bezbednost
Često zanemarena komponenta digitalne transformacije je sajber bezbednost. Prema istraživačkoj i marketinškoj firmi ThoughtLab, prosečan broj sajber napada porastao je za 15,1% u 2021. u poređenju sa 2022. Implikacije su otrežnjujuće: kompanija za analizu blokčejna Chainalysis izveštava da su žrtve ransomware-a potrošile skoro 700 miliona dolara isplativši svoje napadače 2020. godine. Kako se proces digitalne transformacije ubrzava, kompanije bi trebalo da pokriju potencijalne rizične oblasti zapošljavanjem onih sa veštinama sajber bezbednosti. Potencijal u ovoj investiciji ogleda se u neskladu između ponude i potražnje za sajber-bezbednošću. Cybersecurity Ventures, istraživačka firma koja pokriva globalnu sajber ekonomiju, predviđa da će do sredine decenije biti 3,5 miliona nepopunjenih poslova u oblasti sajber bezbednosti, a američki Biro za statistiku rada predviđa povećanje potreba za bezbednosnim analitičarima za 33% do 2030. godine.
Liderstvo
Više puta je primećeno da je najveća prepreka digitalnoj transformaciji kultura kompanije. Kultura kompanije može snažno uticati na percepciju promena od strane zaposlenih, a kultura koja ne reaguje može dovesti do trošenja miliona dolara za postizanje transformacije koja će biti zaobiđena. Kulturu kompanije može biti izuzetno teško promeniti, međutim, efikasnost kulturne obnove će u velikoj meri odrediti čelnici kompanije. Da bi stvorili promenu značajnu kao što je promena potrebna za digitalnu transformaciju, lideri kompanija moraju da poseduju mnoštvo „soft“ veština, kao što su stručnost u komunikaciji, uticaj, empatija i strateško razmišljanje. Dobar lider će moći da iskoristi osnovne vrednosti kompanije kako bi promovisao digitalnu transformaciju.
Sve ovo ukazuje na činjenicu da je digitalna transformacija proces koji je opsežan, skup i sveobuhvatan, što zahteva snažno prisustvo rukovodstva i ulaganja za implementaciju. Kao i svih prethodnih godina, baš na BIZIT-u ćemo razgovarati o tome kako da pravilno izaberemo tehnološke resurse i kako da ih primenimo obezbeđujući stalni rast. Obezbedite svoje mesto na najvažnijem poslovnom događaju ove jeseni, prijavite se već sada za učestvovanje.