Na pitanje kako čuvate svoje podatke, na sopstvenim uređajima ili u nekom cloud servisu, većina će odgovoriti da zavisi od toga o koliko se osetljivim stvarima radi. Okvirno, podaci mogu da se podele na poverljive, obične i privremene.
Poverljive podatke je najbolje čuvati na sopstvenim uređajima, daleko od Interneta. Obično su u pitanju podaci koji su u vezi s finansijama, bankovnim računima i transakcijama, ugovori, te druge slične stvari. Obični podaci su stvari koje ne mogu mnogo da naškode vlasniku ukoliko se nađu u pogrešnim rukama, pa nema bojazni da se pošalju u neki cloud. Privremeni podaci su oni koji mogu da se obrišu, a da ne nastane neka šteta (na primer, draftovi različitih dokumenata) i takođe mogu da se otpreme na cloud ukoliko uopšte želite sve da ih sačuvate.
Ako za trenutak ostavimo po strani pitanja bezbednosti, cloud prostori za skladištenje su danas vrlo dobra mesta za čuvanje podataka. Iako ih svi koristimo već duže od decenije, i dalje polemišemo o njihovim karakteristikama. A ima stvari zbog kojih je cloud sasvim superiorno rešenje.
Prva je pristupačnost – korisnik lako može da pristupi svojim podacima s bilo koje lokacije, dovoljno je da ima Internet konekciju. Bilo da koristi desktop računar, laptop, pametni telefon ili neki drugi uređaj, može lako da otvori i menja svoja dokumenta. U vreme stalne jurnjave i žurbe ovo je i te kako valjan razlog za izbor cloud rešenja.
Druga važna prednost je pouzdan backup. Svako je bar jednom izgubio neki važan dokument zato što nije na vreme kliknuo na save. Da ne pominjemo ono o čemu se ćuti – masovno i obimno gubljene podataka, dešava se… Kada se čuvaju u cloud-u, podaci ne mogu da se izgube lako kao kada se čuvaju na fizičkom uređaju koji u svakom trenutku može da se pokvari. Ako su u cloud servisu, dokumenti su bezbedni i od slučajnog brisanja.
Laka manipulacija kapacitetom za čuvanje podataka je još jedna prednost cloud-a. Uz samo par klikova može se povećati zakupljeni kapacitet bez naporne nabavke fizičke opreme i njenog komplikovanog setovanja.
Važno je i to da online servisi olakšavaju saradnju s kolegama, budući da fajlovima može pristupati i na njima raditi više korisnika.
Kada je novac u pitanju, cloud je pretplata i predvidiv trošak dok je sopstvena infrastruktura zahtevna investicija koju treba pažljivo planirati.
Bezbednost je, naravno, najvažnije pitanje kada se radi o čuvanju podataka. Hard-disk zaključan u sefu ili in-house storage smešten u kancelariji, daleko od Interneta, zvuče kao najsigurnija stvar na svetu. A šta da radimo s kvarovima, krađom ili (ne)namernim štetnim akcijama zaposlenih! U cloud-u, fizička krađa je skoro nemoguća, oštećenje uređaja ne utiče na bezbednost podataka jer se ovi nalaze daleko, ušuškani u nekom data centru.
Sasvim je sigurno da svaka opcija ima svojih prednosti i mana. Različiti korisnici imaju i različita iskustva. In-house serveri, ili fizički serveri, rešenje su koje mnogi biraju, što znači da se infrastruktura nalazi na jednoj lokaciji i da se treća strana ne meša u čuvanje podataka. Korisnik ovim rešenjem dobija punu kontrolu nad čuvanjem podataka, ali i odgovornost za opremu, zaštitu i održavanje. Najveće prednosti in-house rešenja su njihova diskretnost i činjenica da se podacima može pristupiti čak i kada nema Interneta. Nakon inicijalnih ulaganja u opremu i prostor, in-house rešenja mogu dosta dugo da potraju bez novih ulaganja.
Cloud serveri, s druge strane, ne traže velika inicijalna ulaganja, pružaju fleksibilni pristup s bilo koje lokacije, ali šta ako nema Interneta! Backup se stalno pravi, što minimalizuje gubitke. Ako ipak dođe do gubitka podataka, povraćaj je težak i skoro nemoguć.
Sreća je što izbor načina na koji ćete čuvati podatke nije pitanje „ili – ili”. Uopšte ne morate da isključite jednu opciju, već sasvim uspešno možete da ih kombinujete i dobijete najbolje od oba sveta. Šta ćete čuvati kod kuće, a šta poslati u cloud pitanje je za C level menadžmet koji treba pravilno da kreira mozaik opcija za čuvanje podataka.
In-house rešenja i cloud servisi su deo dinamičnog mozaika na jedanaestoj BIZIT konferenciji koja će se održati 6. i 7. novembra 2024. godine u beogradskom hotelu Metropol. Tamo ćete sigurno pronaći rešenje za čuvanje vaših podataka. Poslušajte prezentacije, uporedite, pitajte, pa će i donošenje odluke biti lakše. Prijavite se odmah dok traju popusti za ranu prijavu.